Rekenen

Let op: rekenen werd in dit jaar alleen nog in periode 1 afgenomen. De examens kunnen niet meer worden ingezet als instellingsexamen. Ook zijn er geen oefenexamens rekenen meer in de oefenomgeving Facet.

Zie ook het bericht Herinnering: Laatste jaar rekenexamen CvTE

Veelgestelde vragen

Zijn er (oefen)examens van rekenen beschikbaar?

Nee, wij bieden geen (oefen)examens rekenen meer aan. Rekenen is sinds 2022 geen centraal examen meer. Tot en met studiejaar 2024/2025 bleef het examen beschikbaar om in te zetten als instellingsexamen.  Rekenexamens zijn te verkrijgen bij de Coöperatie Examens MBO of bij andere toetsaanbieders, afhankelijk van het instellingsbeleid.

Welke openbare gegevens levert het CvTE over de centrale examens?

Van elk examen levert het CvTE het resultaat (cijfer en eventueel ook de vaardigheidsscore) aan de instelling van de desbetreffende kandidaat, zodat de examencommissie het cijfer kan vaststellen. Daarnaast leveren we de vaardigheidsscore en de deelrapportage aan de instelling.

Na afloop van de afnameperiode publiceren we de gemiddelde vaardigheidsscore op het exxamen en het landelijk gemiddelde cijfer per opleidingscode.

Andere gegevens over de centrale examens mag het CvTE niet verstrekken, omdat de resultaten niet herleidbaar mogen zijn tot individuele kandidaten of instellingen.

Worden studenten benadeeld door het verschil in lengte tussen examens?

Dat sommige versies meer opgaven bevatten dan andere, betekent niet dat er ongelijke eisen worden gesteld. Die variatie in lengte en aantallen opgaven heeft te maken met het feit dat sommige versies zogenaamde 'ankeritems' bevatten. Deze ankeritems maken het mogelijk om een afname en de daarbij behaalde resultaten te vergelijken met een andere afname. Deze procedure is onder andere belangrijk om de cesuur goed vast te kunnen stellen. Maar de eis die aan de studenten gesteld wordt, varieert niet. Bij een langer examen moet je meer items goed hebben om een voldoende te halen.  Het CvTE streeft ernaar om het verschil in lengte tussen varianten tot het uiterste te beperken.

Waarom varieert het aantal juiste antwoorden dat nodig is voor een voldoende?

De constructeurs en vaststellers van de examens streven ernaar om examens te maken met dezelfde moeilijkheidsgraad. Dat lukt echter niet altijd. Daarom is het belangrijk om eerst een zogenoemde 'schaalscore' vast te stellen. Die hoort bij een bepaald aantal opgaven dat goed beantwoord is.

Die schaal- of vaardigheidsscore zorgt ervoor dat er altijd gelijke eisen gesteld worden aan studenten. Of je nu een gemakkelijkere of een moeilijkere versie van het examen gemaakt hebt. Dus als een examen gemakkelijker blijkt te zijn, moet je meer opgaven goed beantwoorden om een voldoende te halen, dan wanneer het examen moeilijker blijkt te zijn geweest. Het CvTE streeft er naar om de examens zo te maken dat er zo weinig mogelijk variatie in moeilijkheidsgraad tussen versies is.

Nieuws